Podstrony
Centralne szkolenia pracowników organów państwowych i pracowników branży ChiK
Organizowane przez PROZON Fundację Ochrony Klimatu szkolenia w ramach projektu LEGAL HFC 4 LIFE będą miały na celu podniesienie wiedzy i poprawy koordynacji działań między organami państwowymi, a także zwiększenie świadomości w walce z nielegalnym HFC. By usprawniać działania konieczne jest ciągłe wzbudzanie zainteresowania tematem, aby móc skutecznie przeciwdziałać przemytowi HFC. Zaproszeni do udziału w projekcie interesariusze są szczególnie istotni w procesie zapobiegania nielegalnemu handlowi HFC.
Niecertyfikowany produkt o nieznanych parametrach może powodować liczne awarie instalacji, a co za tym idzie, wpływać nie tylko na środowisko poprzez emisję CO2 do atmosfery, ale także na bezpieczeństwo pracy urządzenia. Pracownicy branży, poprzez konieczność zakupu czynnika chłodniczego, mogą mieć kontakt z osobami oferującymi nielegalny HFC, często nie mając świadomości, że zakupiony czynnik pochodzi z nielegalnego źródła. Dlatego tak ważne jest, aby cała branża ChiK była świadoma, że używanie HFC pochodzącego z nielegalnego źródła może mieć negatywne skutki zarówno dla środowiska, jak również dla pracy urządzeń.
Kluczowa jest także wiedza, jak taki czynnik rozpoznać i gdzie zgłosić ewentualne podejrzenie nielegalnego produktu. W związku z powyższym niezwykle istotne jest, aby wymienione grupy interesariuszy współpracowały ze sobą w temacie nielegalnego obrotu HFC. Cykl szkoleń, który PROZON przygotowuje w ramach projektu, będzie się skupiał nie tylko na legislacji, praktycznej nauce pobierania próbek i identyfikacji czynnika, ale przede wszystkim na poprawie współpracy i koordynacji działań wyżej wymienionych grup.
Szkolenia są przygotowywane w oparciu o Rozporządzenie 2024/573 i znowelizowane polską ustawę F-gazową.
Program szkoleniowy będzie podzielony na osobny program dla organów państwowych oraz dla branży ChiK. Rozdzielenie służb państwowych oraz branży ChiK podczas szkoleń ma duże znaczenie z punktu widzenia metod operacyjnych służb państwowych. Dodatkowo szkolenia branży ChiK będą kładły nacisk również na naukę np. rozpoznawania nielegalnego HFC, który pojawia się na rynku, jak rozróżnić ofertę legalną od nielegalnej, jak wyglądają opakowania jednorazowe.
Zmiany klimatu naszej planety są istotnym problemem dla funkcjonowania ludzkości. Fakt ocieplania się klimatu jest bezsprzeczny i potwierdzony badaniami przeprowadzonymi przez Międzynarodowy Zespół ds. Zmian Klimatu (Intergovernmental Panel on Climate Change – IPCC).
Globalne ocieplenie to stały wzrost średniej temperatury powietrza na Ziemi. Od 1890 roku średnia temperatura wzrasta niebezpiecznie zbliżając się do krytycznej wartości 2 stopni Celsjusza ( wg IPCC próg bezpieczeństwa wzrostu średniej temperatury na świecie to 1,5 stopnia). Konsekwencje tego procesu są poważne i odczuwalne przez wszystkich na całym świecie.
Podnoszący się poziom mórz, brak dostępu do wody pitnej czy bezpośrednie zagrożenie życia ludzkiego w efekcie ekstremalnych zjawisk pogodowych, to tylko niektóre z nich. Stanowisko IPPC potwierdza również Polska Akademia Nauk. W wydanym 10 grudnia 2018r. oświadczeniu podaje, że to działalność człowieka jest dominującą przyczyną współczesnego ocieplenia klimatu.
Emisja do atmosfery stosowanych powszechnie w urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych czynników z grupy HFC, tzw. F-gazów, również przyczynia się do efektu cieplarnianego. Substancje te posiadają wysoki potencjał ocieplenia klimatu tzw. GWP, który jest kilka tysięcy razy większy niż równoważna ilość dwutlenku węgla. Są to jedyne gazy cieplarniane objęte Protokołem z Kioto, które są wytwarzane w wyniku działalności człowieka.
-
Rozporządzenie (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych (Tekst mający znaczenie dla EOG)
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Tekst mający znaczenie dla EOG)
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014 (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Najważniejsze zmiany w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014
- Nowe rozporządzenie 2024/573 wprowadza bardziej rygorystyczne limity dotyczące ilości F-gazów, które mogą być wprowadzane na rynek UE. Do 2030 roku planowane jest stopniowe zmniejszenie ilości tych gazów o 80% w porównaniu do poziomów z 2015 roku.
- Rozszerzono listę urządzeń i produktów, dla których obowiązuje zakaz stosowania F-gazów. Obejmuje to nowe kategorie, takie jak niektóre rodzaje systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych, które muszą teraz używać bardziej ekologicznych zamienników.
- Wprowadzono nowe wymogi dotyczące regularnych kontroli i serwisowania urządzeń zawierających F-gazy. Celem jest zapobieganie wyciekom i zapewnienie, że urządzenia są utrzymywane w sposób minimalizujący emisje.
- Nowe przepisy wzmacniają system zgłaszania ilości F-gazów wprowadzanych na rynek, co ma na celu lepsze monitorowanie i kontrolę ich wykorzystania oraz emisji.
- Nowe rozporządzenie wprowadza surowsze sankcje za naruszenia przepisów dotyczących F-gazów. Obejmuje to zarówno wyższe kary finansowe, jak i możliwość nałożenia ograniczeń działalności na firmy nieprzestrzegające nowych regulacji.
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2473 z dnia 19 września 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/661
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2215 z dnia 6 września 2024 r. ustanawiające, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573, minimalne wymogi dotyczące wydawania certyfikatów osobom fizycznym i prawnym oraz warunki wzajemnego uznawania takich certyfikatów w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, organicznych obiegów Rankine’a i agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych chłodni, przyczep chłodni, samochodów dostawczych chłodni, kontenerów intermodalnych oraz wagonów kolejowych zawierających fluorowane gazy cieplarniane lub rozwiązania alternatywne, a także uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2067
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2195 z dnia 4 września 2024 r. określające format składania sprawozdań zawierających dane, o których mowa w art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1191/2014
- ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2174 z dnia 2 września 2024r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do formatu etykiet dla niektórych produktów i urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2068 (Tekst mający znaczenie dla EOG)
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2065 z dnia 17 listopada 2015 r. określające, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, formę powiadamiania o programach szkoleń i certyfikacji państw członkowskich
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2066 z dnia 17 listopada 2015 r. ustanawiające, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, minimalne wymagania i warunki dotyczące wzajemnego uznawania certyfikacji osób fizycznych dokonujących instalacji, serwisowania, konserwacji, napraw lub likwidacji rozdzielnic elektrycznych zawierających fluorowane gazy cieplarniane bądź dokonujących odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych ze stacjonarnych rozdzielnic elektrycznych
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/879 z dnia 2 czerwca 2016 r. ustanawiające, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, szczegółowe uzgodnienia dotyczące deklaracji zgodności przy wprowadzaniu do obrotu urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła napełnionych wodorofluorowęglowodorami i weryfikacji tych deklaracji przez niezależnego audytora
- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1497/2007 z dnia 18 grudnia 2007 r. ustanawiające zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady standardowe wymogi w zakresie kontroli szczelności w odniesieniu do stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane
- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1516/2007 z dnia 19 grudnia 2007 r. ustanawiające zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady standardowe wymogi w zakresie kontroli szczelności w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane
- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 304/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. ustanawiające, na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, minimalne wymagania i warunki dotyczące wzajemnego uznawania certyfikacji przedsiębiorstw i personelu w odniesieniu do stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej i gaśnic zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane
- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 306/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. ustanawiające na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady minimalne wymagania i warunki wzajemnego uznawania certyfikacji personelu dokonującego odzysku rozpuszczalników na bazie fluorowanych gazów cieplarnianych z urządzeń
- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 307/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. ustanawiające na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady minimalne wymagania w zakresie programów szkoleniowych oraz warunki wzajemnego uznawania zaświadczeń o odbytym szkoleniu dla personelu w odniesieniu do wykorzystywanych w niektórych pojazdach silnikowych systemów klimatyzacyjnych zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane (Tekst mający znaczenie dla EOG)
- Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych
- Ustawa z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw
- Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 lutego 2018 r. w sprawie wykazu operatorów produktów i urządzeń zawierających substancje kontrolowane lub fluorowane gazy cieplarniane, będących we władaniu jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców, wzoru tego certyfikatu i jego opisu oraz wysokości jednostkowych stawek opłat pobieranych przez jednostkę certyfikującą przedsiębiorców
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie Centralnego Rejestru Operatorów
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego odpowiedniego dla wykonywania czynności objętych certyfikatem dla personelu w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i substancji kontrolowanych
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie egzaminowania i certyfikowania personelu w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i substancji kontrolowanych
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli spełniania warunków uzyskania certyfikatu dla przedsiębiorców
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 listopada 2017 r. w sprawie wskazania podmiotu pełniącego funkcję jednostki certyfikującej przedsiębiorców oraz jednostki certyfikującej personel
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru sprawozdania dla podmiotów użytkujących systemy ochrony przeciwpożarowej i gaśnice zawierające halony i przeznaczone do zastosowań krytycznych
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia podmiotu zamierzającego pełnić funkcję jednostki oceniającej personel oraz wzoru zgłoszenia podmiotu zamierzającego pełnić funkcję jednostki prowadzącej szkolenia
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących wyposażenia technicznego jednostek prowadzących szkolenia w zakresie odzysku substancji kontrolowanych oraz fluorowanych gazów cieplarnianych z systemów klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych, minimalnych wymagań dotyczących wiedzy teoretycznej i doświadczenia praktycznego osób prowadzących szkolenia, wzoru zaświadczenia o odbytym szkoleniu i wysokości jednostkowych stawek opłat
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za czynności realizowane przez jednostkę certyfikującą personel
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 listopada 2015 r. w sprawie wzoru wniosku o udzielenie autoryzacji oraz wzorów wniosków o wpis do rejestru
- Ustawa z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 listopada 2015 r. w sprawie wzorów wniosków o odstępstwa od zakazów dotyczących niektórych substancji kontrolowanych
Projekt w swoich celach szczegółowych skupia się na podniesieniu świadomości i wiedzy wśród przedstawicieli branży chłodnictwa i klimatyzacji, urzędników państwowych oraz ogółu społeczeństwa z zakresu postępowania z nielegalnym HFC oraz zmian legislacyjnych, a także zwrócenie uwagi na problem przemytu czynników chłodniczych.
Cele szczegółowe:
- Podniesienie świadomości i wiedzy przedstawicieli organów państwowych z zakresu postępowania z nielegalnym HFC, a także z zakresu zmian legislacyjnych poprzez:
- Szkolenia dla służb państwowych
- Szkolenia dla służb państwowych
- Kreowanie kształtu polskiej ustawy F-gazowej poprzez organizację paneli dyskusyjnych, podczas których wypracowane zostaną nieformalne rekomendacje.
- Podniesienie świadomości i wiedzy przedstawicieli branży chłodnictwa i klimatyzacji z zakresu postępowania z nielegalnym HFC oraz zmian legislacyjnych poprzez:
- Szkolenia dla branży w celu zwrócenia uwagi na problem nielegalnego HFC,
- Stworzenie polskiej strony internetowej umożliwiającej sprawdzenie ilości HFC w przeliczeniu na ekwiwalent CO2, zgłoszenie nielegalnego handlu, a także uzyskanie informacji jak postępować w przypadku podejrzenia przemytu,
- Kampanię komunikacyjną na istniejących mediach społecznościowych, umożliwiającej dotarcie do szerokiego grona odbiorców w celu promocji projektu oraz aktywizacji branży do zgłoszeń podejrzeń nielegalnego handlu HFC,
- Filmy edukacyjne, mówiące o problemie jakim jest nielegalny handel HFC,
- Artykuły w czasopismach branżowych.
- Budowanie świadomości społecznej poprzez szereg działań komunikacyjnych do ogółu społeczeństwa, w tym:
- Kampanię komunikacyjną na istniejących mediach społecznościowych,
- Serię webinarów skierowaną do ogółu społeczeństwa,
- Kampanię reklamową w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w postaci krótkich spotów w komunikacji miejskiej największych miast (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Poznań, Wrocław),
- Artykuły w czasopismach ogólnodostępnych.
Projekt LEGAL HFC 4 LIFE powstał w związku z narastającym w ostatnich latach problemem przemytu czynników chłodniczych. Zakłada on ograniczenie emisji HFC z nielegalnego obrotu o 42 000 tCO2e poprzez opracowanie i wdrożenie modelu współpracy i narzędzi pomiędzy organami państwowymi a także innymi podmiotami. Aby osiągnąć jak największy sukces ważna jest odpowiednia współpraca organów państwowych, branży chłodnictwa i klimatyzacji , pomp ciepła, a także społeczeństwa.
Celem głównym projektu LEGAL HFC 4 LIFE jest opracowanie i wdrożenie modelu współpracy i narzędzi pomiędzy organami państwowymi i innymi podmiotami w celu poprawy monitoringu w obszarze HFC oraz ich nielegalnego obrotu.